Mijn ondernemerslessen in 15 jaar Reflectit

15 oktober 2005… de dag dat ik mijn bedrijf Reflectit inschreef bij de Kamer van Koophandel in Breda. Ik herinner me nog heel goed dat ik dat best spannend vond. Toen ik na de inschrijving weer buiten stond, wilde ik eigenlijk een rondedansje maken. Maar ja, dat staat natuurlijk best een beetje raar. Dus toch maar niet gedaan 😉.

Trotse ondernemer!

15 oktober 2020… Reflectit bestaat 15 jaar. Ondanks de bijzondere omstandigheden waar we momenteel allemaal mee geconfronteerd worden, voelde ik me die dag echt een beetje jarig 😊. En ik voelde me oprecht trots. Trots op mijn teamkanjers, waar ik heel fijn mee samenwerk. Trots op mijn bedrijf, dat inmiddels staat als een huis. En trots op mezelf, dat ik altijd ben blijven geloven in mijn toegevoegde waarde voor mijn klanten en de onderscheidende manier waarop ik dit neer wil zetten. Want dat is toch mooi gelukt!

Waardevolle ondernemerslessen

Maar dat ging natuurlijk niet vanzelf. Veel vallen en opstaan, leren en reflecteren, groeien en ontwikkelen. Mijn waardevolle lessen van de afgelopen 15 jaar wil ik graag met je delen. En ik zou het leuk vinden als je me in een reactie laat weten welke lessen herkenning oproepen en hoe jij dat opgelost hebt. Laten we vooral leren van elkaar!

15 ondernemerslessen op een rijtje:

  1. Van betaalde hobby naar ondernemerschap.
  2. Creëer waardevolle ambassadeurs.
  3. Focus je met jouw verhaal op je wensklanten.
  4. Durf afscheid te nemen van klanten of teamleden.
  5. Van keukentafel naar kantoor.
  6. Weg met dat perfectionisme, laat de controle los.
  7. Reken af met uitstelgedrag en prioriteer je taken.
  8. Eèn kapitein op een schip is genoeg.
  9. Ga staan voor wat je waard bent.
  10. Niet harder, maar slimmer werken.
  11. Besteed aandacht aan persoonlijke ontwikkeling.
  12. Bouw een sterk team om je heen.
  13. Zorg voor jouw eigen unieke aanpak.
  14. Automatiseer je proces, zodat je kunt opschalen.
  15. Maak tijd om te werken aan je bedrijf en te reflecteren.

Les 1. Van betaalde hobby naar ondernemerschap

In het begin werkte ik uurtje-factuurtje. Op zich niets mis mee, maar dat heeft weinig met ondernemen te maken. Er werd mij pijnlijk duidelijk gemaakt dat ik een ‘betaalde hobby’ had in plaats van een bedrijf. Ai… die kwam even binnen.
Ben jij een ZZP’er met een bedrijfje? Of een ondernemer met een bedrijf? Beide opties zijn prima als het past bij jouw doelstellingen. Ik concludeerde dat ik bij de eerste groep hoorde en bij de tweede groep wilde horen. Werk aan de winkel.

Les 2. Creëer waardevolle ambassadeurs

In die beginfase van mijn bedrijf realiseerde ik me ook dat mijn netwerk zich beperkte tot de woningcorporatiebranche. Ik was 15 jaar werkzaam in die branche, dus dat was niet zo gek. Maar weinig effectief natuurlijk.
Ik ben veel meer en ook effectiever gaan netwerken en heb geïnvesteerd in waardevolle ambassadeurs. Zij vertellen mijn verhaal en weten precies welke klanten ze door kunnen verwijzen. Ik koester mijn ambassadeurs, omdat zij zorgen voor vele doorverwijzingen.

Les 3. Focus je met jouw verhaal op je wensklanten

Als je start met je bedrijf, denk je vaak nog dat elke klant welkom is. Want je wilt tenslotte omzet draaien. Toch? Nou ik ontdekte al vrij snel dat ik echt niet van elke klant blij werd. Er waren ook vervelende klanten. Moeilijke klanten. Onbeschofte klanten zelfs.
Van welke klanten word ik nu wel blij? En welke klanten kosten energie? Ik ging trechteren en dat leverde veel op. Ik ging mijn verhaal meer toespitsen op mijn wensklanten. En daardoor kwamen die vervelende klanten bijna niet meer. En nu al helemaal niet meer. Vertel dus een duidelijk verhaal en durf te kiezen voor jouw wensklanten, het scheelt bakken met energie!

Les 4. Durf afscheid te nemen van klanten of teamleden

Tja, ook ik heb ze gehad. Van die klanten die jouw hulp heel hard nodig hebben, maar zelf toch alles beter denken te weten. Die je behandelen als hun secretaresse in plaats van een gelijkwaardige partner met kennis op jouw vakgebied. Ik vond dit destijds best lastig om mee om te gaan.
Inmiddels heb ik ontdekt dat het helemaal niet erg is om een samenwerking te beëindigen. Klanten of teamleden die mij niet respectvol en gelijkwaardig behandelen, of in de weerstand blijven zitten en niet willen luisteren, zijn mijn kostbare tijd niet waard.

Les 5. Van keukentafel naar kantoor

De eerste 7 jaar van mijn ondernemerschap heb ik mijn bedrijf vanuit huis gerund. Dat paste toen bij mijn privè-situatie. Wel liep ik natuurlijk iedere dag tegen de beperkingen en valkuilen aan die dit met zich meebrengt. Zeker als je in een open ruimte zit, waar ook regelmatig andere gezinsleden vertoeven 😉.
Zo’n 8 jaar geleden koos ik voor een eigen kantoor. Ik werd niet meer afgeleid door kids, de hond of de was die nog in de droger moest. Een professionele werkplek is ontzettend belangrijk om focus te houden en productief te kunnen zijn. Een afgesloten werkplek thuis kan prima, maar een plek elders zorgt voor nog meer focus en professionaliteit! Kies desnoods een flexkantoor, zodat je hierin kunt groeien.

Les 6. Weg met dat perfectionisme, laat de controle los

Mensen die mij wat beter kennen, weten dat ik best een control freak was (en heel soms nog ben). Soms is dat handig, want ondanks dat ik heel goed met een helikopterview naar zaken kan kijken, verlies ik nooit details uit het oog. Dat is enerzijds een kwaliteit, maar anderzijds soms ook een belemmering voor mezelf. Tè is nooit goed en dat geldt zeker ook voor die controle. Ik heb daarom dat perfectionisme losgelaten en ben hier een stuk soepeler in geworden. Dat scheelt een hoop ruis in je hoofd en tijd in je agenda!

Les 7. Reken af met uitstelgedrag en begin gewoon!

Door diezelfde controle en dat perfectionisme had ik nogal eens de neiging om zaken uit te stellen. Eerst alles tot in de puntjes uitwerken, voordat ik het de wereld in slingerde. Vaak werd ik gelijk alweer ingehaald door de actualiteit. Of moest ik bijsturen in zaken die ik op voorhand niet kon voorzien.
Dat doe ik nu dus anders. Ik kijk eerst of er belangstelling is en start dan gewoon. Dan zijn zaken misschien nog niet perfect, maar ik weet inmiddels dat dat helemaal niet erg is. Dingen groeien naarmate je oefent en feedback vraagt. En dan kun je prima bijsturen.

Les 8. Eèn kapitein op een schip is genoeg

Zo’n 6 jaar geleden was ik een beetje zoekende. Ik vond het lastig in m’n eentje. Er kwam iemand op mijn pad die hetzelfde gevoel had en dat resulteerde uiteindelijk in een partnerschap. Zakelijk verloofd, zoals we dat destijds noemden. We investeerden een jaar lang in elkaar en in onze  samenwerking om te ontdekken of onze samenwerking meerwaarde had voor allebei. Helaas was dit niet het geval en is deze samenwerking na een jaar op een niet zo leuke manier geëindigd. Het heeft best even geduurd voordat ik deze les begreep. Totdat iemand uit mijn directe netwerk aangaf dat ik me misschien moest afvragen waarom ik een businesspartner nodig had. “Eèn kapitein op een schip is genoeg. Je hebt geen businesspartner nodig, vertrouw op jouw eigen leiderschap.”  Een waardevolle les bleek later.

Les 9. Ga staan voor wat je waard bent

Na een paar maanden boos, teleurgesteld en verdrietig te zijn geweest, vond ik het genoeg. Ik had de wereld verdorie een heleboel te bieden! Ik merkte dat ik mezelf onnodig klein hield, dat ik niet ging staan voor wat ik waard ben. Terwijl ik daar juist zoveel ondernemers mee kon helpen. Op een of andere manier vond ik die knop, waarmee ik alles omgezet heb. Ik ging staan voor wat ik waard ben, en vanaf dat moment ging mijn bedrijf stromen. En vond ik mijn werkplezier weer terug. Een belangrijke les die me uiteindelijk heel veel heeft opgeleverd.

Les 10. Niet harder, maar slimmer werken

Blijkbaar had ik ineens de gouden formule te pakken, want alles begon te stromen. Ik koos voor een paar uur ondersteuning per week en binnen no-time zat ik op 4 dagen per week ondersteuning. Twee jaar op rij verdubbelde mijn omzet. Dat klinkt spectaculair, maar mijn personeelskosten verdubbelden net zo hard, dus ik schoot er niets mee op. Mijn bedrijf groeide te hard en dat koste me twee jaar geleden helaas een tweede burn-out.
Een jaar lang heb ik maar 50% gewerkt, zodat ik mijn rust kon pakken en die balans terug kon vinden. Degenen die mij een beetje kennen, weten dat dit echt een opgave is geweest voor mij. Maar het was òf halve kracht gaan werken òf mijn bedrijf kwijtraken. En dat was helemaal geen optie. Ik moest niet harder, maar slimmer gaan werken dus.

Les 11. Besteed aandacht aan persoonlijke ontwikkeling

Tijdens mijn burn-out jaar had ik behoefte aan een businesscoach. Dat was best een zoektocht, want er is een behoorlijke wildgroei aan businesscoaches en ik wil iemand met wie ik kan levelen en die mijn investering waard is. Ik sprak een businesscoach en die zei: “Je kunt nooit verder groeien dan je eigen persoonlijke ontwikkeling.”
Dat kwartje viel meteen en dit bleek een heel belangrijk inzicht voor mij. Ik concludeerde dat dit de voornaamste oorzaak was van mijn tweede burn-out. Mijn bedrijf groeide harder dan ik en dat kan natuurlijk nooit goed gaan. Dus pas op de plaats gemaakt en tijd besteed aan mijn persoonlijke ontwikkeling, zodat ik er klaar voor was om op te schalen.

Les 12. Bouw een sterk team om je heen

Ik weet niet hoe het bij jou werkt, maar mijn dag bleek maar 24 uur te hebben en ik wilde toch ook graag nog wat uurtjes slapen ’s nachts ;-). Ik werkte me een slag in de rondte en dat leek me niet helemaal de bedoeling.
Ik werkte al wel samen met professionals, maar om de groei van mijn bedrijf het hoofd te kunnen bieden, ben ik mijn team gaan uitbreiden, zodat ik meer capaciteit had, maar ook meer zaken uit kon uitbesteden voor Reflectit zelf. Doe waar je goed in bent en blij van wordt en formeer een sterk team om je heen. Een team dat werkt IN je bedrijf (voor klanten) en een team dat werkt AAN je bedrijf (voor jou en je bedrijf). Dààr groei je van!

Les 13. Zorg voor jouw eigen unieke aanpak

Ik ben heel wat aan het worstelen geweest met mijn aanbod. Ik liet vaak de vraag van de klant leidend zijn, waardoor ik het wiel steeds opnieuw moest uitvinden. Niet slim en efficiënt natuurlijk. Dat moest dus anders.
Een aantal jaren geleden heb ik mijn ideale werkwijze hoe ik dacht dat ik mijn klanten het beste kon helpen helemaal uitgewerkt. En uiteindelijk is dat uitgegroeid naar mijn unieke stappenplan, mijn eigen signature system. Vanaf dat moment ging het echt stromen!

Les 14. Automatiseer je proces, zodat je kunt opschalen

Hoewel ik best analytisch ben en oog voor detail heb, vind ik processen uitwerken erg vermoeiend. En zolang je alles nog zelf kunt managen, kom je daar best mee weg. Maar als je bedrijf groeit en er een team aan het werk is en je dingen ‘over de schutting’ gooit, is dat niet handig heb ik ontdekt. Ik gaf teamleden bij mij op kantoor veel eigen verantwoordelijkheid, met het idee dat ik daarmee betrokkenheid zou creëren en ondernemerschap zou stimuleren. Wat ik daarbij onderschat heb, is dat niet iedereen dat zelfstandig kan. De een pikt dat prima op, maar anderen hebben kaders en sturing nodig. En ja, die moet ik geven als eigenaar. Dat heb ik best onderschat.
De afgelopen 2 jaar heb ik vooral hier de focus op gelegd. Processen in kaart brengen, professionele tools inrichten om zaken te automatiseren en managen en de juiste mensen op de juiste plek. En ondanks dat dit best een klus is, geeft dit behoorlijk wat rust en overzicht. En dus ruimte voor andere dingen!

Les 15. Maak tijd om te werken aan je bedrijf en te reflecteren

Zeker in de eerste jaren van je ondernemerschap doe je veel zelf en werk je veel IN je bedrijf. Logisch in de beginfase, maar in die fase heb ik het belang van het werken AAN je bedrijf flink onderschat.
Het is zo belangrijk om tijd in te bouwen om AAN je bedrijf te werken en te reflecteren op je ondernemerschap, in de breedste zin van het woord. Ik maak hier altijd tijd voor en ga regelmatig een paar dagen ‘de hei op’ om te werken aan mijn bedrijf. Heel waardevol en ik zie ook dat het steeds zijn vruchten afwerpt. Zorg dus dat je hiervoor tijd maakt in je agenda. Misschien wel de belangrijkste les!

Ondernemersavontuur

Ik ervaar het als een mooi ondernemersavontuur. Want dat is het echt geweest (en nog steeds). Tjonge, wat heb ik een uitdagingen voor mijn kiezen gehad. Niet allemaal even leuk, maar wel ontzettend waardevol en leerzaam. Ondernemen is voor mij vallen en opstaan en leren van de dingen die niet goed gaan. Continu kijken of dingen werken voor jou en zo niet, waar je kunt bijsturen of waar je vooral mee moet stoppen omdat het niet past of echt niet werkt. Je bent nooit klaar met ondernemen, er komen altijd nieuwe uitdagingen. Dat maakt het ondernemerschap voor mij nu juist zo mooi, uitdagend en waardevol.

Laten we leren van elkaar

Ik ben heel benieuwd of je mijn ondernemerslessen herkent en zo ja, hoe jij hiermee omgaat en of je dit voor jouw bedrijf al opgelost hebt. Laten we elkaar volgen op social media, zodat we onze waardevolle ervaringen kunnen delen. We zitten tenslotte allemaal in hetzelfde ‘ondernemerschuitje’ 😉. Laten we leren van elkaar!

Warme groet,
Sonja

PS. Mocht je mij nog niet volgen op social media, dan nodig ik je graag uit om dit alsnog te doen. En natuurlijk volg ik je graag terug!

Volg mij op Facebook
Link met mij op LinkedIn

Geplaatst in