Kies voor jouw eigen signature systeem

Onlangs gaf ik een workshop – in deze bijzondere tijd gebeurt dit online via Zoom – over het creëren van een onweerstaanbaar aanbod voor je wensklanten en het ontwikkelen van een eigen signature system. Dat bleek nog een hele uitdaging voor mijn deelnemers. Aan het eind van de dag waren er gelukkig een heleboel eurootjes gevallen en ben ik echt enthousiast als ik zie waar ze de dag mee eindigen in vergelijking tot waar ze mee starten.

Een duidelijk systeem gaat voor je werken

Te vaak zie ik dat ondernemers de regie van hun aanbod bij de klant neerleggen. Een typisch gevalletje van u roept wij draaien. Hoe handig zou het zijn als je een systeem hebt voor je bedrijf waarbij je de klant gelijk een aanbod kunt doen? Het maakt jouw klant namelijk helemaal niet uit wat jouw product of dienst is, hij wil alleen maar een oplossing voor zijn probleem of een invulling van zijn behoefte. En die oplossing heb jij, dus bepaal jij wat je aanbiedt, niet je klant. Als je dit kunt uitleggen aan de hand van jouw unieke aanpak, is dat veel waardevoller dan vertellen wat jouw product of dienst is.

Waarom kiezen voor een signature systeem?

Een signature systeem is jouw unieke werkwijze in een overzichtelijk stappenplan. Welke stappen kan jouw klant zetten en wat is het resultaat? En dit overgiet je met jouw unieke ‘handtekening’, waarmee jij je onderscheidt van je concullega’s. Als jij dit op een unieke manier doet, is dat jouw signature systeem. Dit helpt je ook in je klantgesprekken.

Wat zijn de voordelen:

  • Je onderscheidt je van jouw concullega’s, omdat jij een unieke aanpak hebt.
  • Het helpt je bij je communicatie naar je klanten, omdat je houvast hebt in je gesprek.
  • Het biedt overzicht voor je klanten, omdat de te nemen stappen helder zijn.
  • Het geeft inzicht in de overige/vervolgstappen, zodat je klant een keuze heeft.

Hoe maak je een signature systeem?

  • Stap 1: Bepaal welk traject een klant volgt bij jou vanaf de start tot het moment dat ze ‘klaar’ zijn. Aan het eind van dat traject, is jouw missie geslaagd.
  • Stap 2: Verdeel dit traject in hapklare brokken, zodat jouw klant stap voor stap toe kan werken naar de gewenste oplossing.
  • Stap 3: Beschrijf het resultaat per stap, zodat het voor je klant helder iets wat een traject of deelstap met jou oplevert.
  • Stap 4: Vraag je vormgever om dit traject in een huisstijljasje te steken, zodat jij jouw eigen unieke signature systeem hebt.
  • Stap 5: Tot slot kun je hier je aanbod onder hangen, dat past bij de te nemen stappen in het hele traject.

Gedurende jouw traject kun je zoveel waarde leveren dat je een waardevolle ambassadeur creëert die automatisch voor jou kiest bij een vervolgvraag in de toekomst en jouw naam noemt bij de juiste klanten in zijn netwerk als er problemen of behoeftes zijn waarvan hij heeft ervaren dat jij die goed kunt invullen.

Het signature systeem van Reflectit

Reflectit heeft een eigen signature systeem, dat ik graag met je wil delen. Wellicht geeft het je inspiratie om aan de slag te gaan met jouw signature systeem. En vind je dat nog best lastig voor jouw bedrijf? Haak dan een keertje aan bij mijn introductieworkshop, waar je een hoop waardevolle informatie krijgt wat je gaat helpen om dit helder te krijgen. Een bak koffie drinken kan natuurlijk ook altijd 😊.

Laat een reactie achter