Klopt jouw communicatiepuzzel?

Er zijn momenteel ruim 1 miljoen zelfstandig ondernemers actief, met ongetwijfeld veel kennis van zaken als het om hun vak gaat. Maar helaas zie ik ook regelmatig ondernemers die veel te weinig aandacht besteden aan de communicatie van hun bedrijf. Deze ondernemers laten echt kansen liggen. Zeker als het gaat om een onderscheidende profilering.

Waarom je communicatie professionaliseren?

Juist omdat het aanbod erg groot is, gaan potentiële klanten een selectie maken. En dan maakt jouw communicatie wel degelijk het verschil. Als jij een keuze moet maken uit drie ondernemers, van wie er twee een amateuristisch beeld van hun bedrijf laten zien en er één wel een professionele indruk maakt, dan kies jij toch voor de laatste?

Goedkoop is vaak duurkoop

Gelukkig zijn er ook genoeg ondernemers die hier wel aandacht aan besteden en beseffen dat ze niet alles zelf kunnen en hoeven doen. Het is misschien wel goedkoper om je website zelf te maken en wanneer je daar toevallig handig in bent, kan dat voor jou prima werken. Maar als dat niet je ding is, ziet je website er niet professioneel uit, wordt niet gevonden of gelezen, laat staan dat je potentiële klanten tot actie aanzet… Dan kun je je afvragen of goedkoop toch niet duurkoop is.

Als jij als ondernemer serieus genomen wilt worden door opdrachtgevers, moet alles kloppen en tot in de puntjes verzorgd zijn. ‘Doe het goed, of doe het (nog) niet’, zeg ik vaak. Als je (nog) niet genoeg geld te besteden hebt om jouw communicatie-uitingen te laten maken, zoek dan een betaalbaar alternatief dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en de professionaliteit. Dat alternatief is er echt!

Wat is belangrijk bij jouw communicatiepuzzel?

Huisstijl:
Een uniek eigen gezicht. Je visuele identiteit geeft herkenbaarheid.

Beeldmateriaal:
Professioneel beeldmateriaal dat past bij wie je bent, wat je doet en voor wie je het doet.

Website:
Een website met een logische structuur, doelgroepgerichte en zoekmachinevriendelijke teksten en de juiste acties waarmee je je doelgroep tot actie aanzet.

Social media:
Headers in je huisstijl en passende profielteksten, zodat een eenduidig beeld ontstaat.

Sterk team:
Gedrag dat past bij het unieke karakter van je bedrijf, zowel voor jezelf als je team.

Je bedrijf professionaliseren

Professionaliseren betekent in mijn ogen dat alles moet kloppen met jouw karakter: uitstraling, tekst, vormgeving, uitingen – oftewel die unieke blauwdruk van jouw bedrijf. Besteed aandacht aan je communicatie, maak er geen ondergeschoven kindje van. Want communicatie is echt dè succesfactor voor ieder bedrijf, dus ook voor jouw bedrijf. Die moet op orde zijn, zodat je herkenbaar bent, je verhaal duidelijk is en aansluit bij het probleem van je potentiële klanten en deze dus voor jou kiezen.

Structuur in je communicatie

Een van de belangrijkste zaken bij het maken van een professionaliseringsslag is structuur aanbrengen in je communicatie. En laat dat nu toevallig iets zijn waar ik heel blij van word en inmiddels ruim 20 jaar ervaring in heb 😊.

Ik deel mijn kennis en ervaringen graag met ondernemers. Dat doe ik onder andere tijdens mijn introductieworkshop. Vind je het interessant om mijn verhaal te horen en voorbeelden en concrete handvatten te krijgen over hoe structuur in je communicatie uiteindelijk zorgt voor meer (leuke) klanten? Check dan de data en meld je aan.

Meer informatie en aanmelden 

Wil je liever eerst persoonlijk kennismaken en samen jouw communicatie-uitdagingen eens onder de loep nemen? Maak dan een afspraak voor een koffiedate. Ik help je graag verder!