Met onderscheidend vermogen maak je het verschil

Wat is jouw unieke karakter en onderscheidende propositie?

Kun jij in èèn minuut precies uitleggen wat je doet, waarom, voor wie en hoe je het verschil maakt voor je doelgroep? En als je jouw verhaal vertelt, worden mensen dan enthousiast, hangen ze aan je lippen, stellen ze vragen, of haken ze af?

Als er aan jouw pitch geen touw vast te knopen is, dan is de kans groot dat dit in heel je communicatie het geval is. Jouw wensklanten begrijpen niet waarom ze voor jou moeten kiezen.

Met een goede positionering onderscheid je je en maak je meteen duidelijk of iemand bij jou vindt wat hij zoekt.

Reflectit_signatuursysteem_Sonja
Gonnie Bax | klant Reflectit

Waar word jij nu ècht blij van?

Dat was de vraag die Sonja mij begin 2022 stelde. Is het zakelijke fotografie, zoals profielfoto’s en content voor social media? Of particuliere fotografie, zoals families, baby’s en trouwerijen? Honderd vragen in mijn hoofd, maar uiteindelijk ben ik de reis gestart.
Na vele meters maken in het fotografen, nam ik deel aan het cocreatie groepstraject van Reflectit (Positioneren – Professionaliseren - Profileren). Je ideeën uitwerken, met feedback van de andere deelnemers en onder begeleiding van Sonja. Hoe blij word je hiervan! Tijdens stap 1: positioneren viel voor mij het kwartje: ik word blij van emoties. Ik hou van emoties, echtheid, niet geposeerd, spontaan. En dat ik iets heb met koppen ;-). Helemaal blij en super verrast was ik met die naam ‘emotiefotograaf’, waarmee alles op zijn plek viel.
Echt supertrots en zo blij en dankbaar dat ik samen met het team van Reflectit deze eerste stappen van het ondernemerschap heb mogen maken. Super bedankt!

Gonnie Bax
Emotiefotograaf.nl

De blauwdruk van je bedrijf:
in 5 stappen naar onderscheidend vermogen

Als je zichtbaar wilt worden, zijn de volgende vragen belangrijk: wie ben ik en voor wie wil ik het verschil maken? Wees niet bang om potentiële klanten uit te sluiten door te kiezen, want: “Wie alles wil zijn voor iedereen, eindigt als niets voor niemand.” (Kaj Morel).

Door eerst die belangrijke vragen voor je bedrijf uitgebreid te beantwoorden, creëer je een blauwdruk voor je bedrijf. Vergelijk het met een puzzel leggen. Eerst leg je de rand zodat het kader compleet is, dan pas vul je deze in met de rest van de puzzelstukjes, om je communicatie te professionaliseren.

Jouw signatuursysteem en een gestructureerd aanbod

Een signatuursysteem is jouw unieke werkwijze in een overzichtelijk stappenplan. Welke stappen kan jouw klant zetten en wat is het resultaat? Dit overgiet je met jouw unieke ‘handtekening’, waarmee jij je onderscheidt van je concullega’s.

Het is belangrijk een gestructureerd aanbod voor je bedrijf te ontwikkelen, waarbij je de klant stap voor stap helpt naar het gewenste eindresultaat. Dit zorgt er ook voor dat je niet iedere keer opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Je moet een klant namelijk geven wat hij nodig heeft, niet wat hij vraagt. Jij weet dat, dus zorg ervoor dat je aanbod hierop aansluit.