Fake it till you make it

Fake it till you make it. Ik roep dat regelmatig tegen mijn klanten en omdat ik daar weleens vragen over krijg, wil ik je graag uitleggen wat ik hier precies mee bedoel. 

Je bent waarschijnlijk niet voor niets ondernemer geworden. Ik niet tenminste. Je bent een kei in je vak en ziet kansen in de markt. Jij wilt het verschil maken voor jouw klanten met datgene waar jij goed in bent. Waarmee jij echte toegevoegde waarde kunt leveren. 

Uiteindelijk is dat de kern waar het om gaat toch?

Durf jij te gaan staan voor wat je waard bent?

Maar naast die toegevoegde waarde, is het ook belangrijk om zichtbaar te zijn bij je wensklant. Die wensklant komt natuurlijk niet aanwaaien. En ik merk dat zichtbaarheid vaak nog best een struikelblok is voor veel ondernemers. Zo kom ik regelmatig ondernemers tegen die niet durven te gaan staan voor wat ze waard zijn. Die veel te lage prijzen vragen. Want je bent misschien wel net begonnen met je bedrijf, dus hoezo gaat die klant jou dan veel geld betalen voor jouw oplossing… Of je zit even in een dip met je bedrijf, of krijgt dat vliegwiel nog niet goed op gang… Allemaal situaties waardoor je onzeker overkomt en niet de gewenste resultaten behaalt. Heel herkenbaar denk ik. Veel ondernemers houden zich onterecht klein, omdat ze denken dat je geen marktconforme prijzen mag vragen als startende of nog niet succesvolle ondernemer. 

Waarom zou je jezelf klein houden?

Persoonlijk vind ik dat onzin. Natuurlijk moet je groeien in je ondernemerschap. Dat gaat echt niet gelijk in 1x allemaal goed. Ondernemen is trial en error zeg ik vaak. Vallen en opstaan, een hele belangrijke leerschool in persoonlijke ontwikkeling. En hoe meer ervaring je opbouwt en je ondernemerslessen leert, des te zekerder word je in je ondernemerschap. En dan ga je andere keuzes maken en meer finetunen. Heel logisch, maar dat betekent niet dat jouw oplossing voor je klant minder waard is als jij een startende ondernemer bent. Of dat vliegwiel voor jouw bedrijf nog niet goed op gang is gekomen. Want je bent goed in je vak en met jouw oplossing bied je toegevoegde waarde voor jouw klanten. Waarom zou je jezelf dan klein houden, omdat je nog niet zo’n ervaren ondernemer bent? Iemand die in loondienst is, krijgt de eerste jaren toch ook niet de helft van zijn salaris? 

Heb vertrouwen in jouw toegevoegde waarde voor klanten

Zo’n 10 jaar geleden draaide ik ook nog niet zo goed met mijn bedrijf. Niet qua inhoud, maar vooral qua ondernemerschap. Maar ik heb altijd vertrouwen gehad in mijn toegevoegde waarde voor mijn klanten. En door mezelf dat continu voor te houden en die ‘fake it till you make it’ houding aan te nemen qua zelfvertrouwen, kwam na een tijdje dat vliegwiel op gang en heb ik nu een succesvol bedrijf opgebouwd waarin ik nog steeds diezelfde toegevoegde waarde lever voor mijn klanten. Uiteraard hier en daar gefinetuned op basis van voortschrijdend inzicht, maar in de kern is daar niets aan veranderd.  

Communiceer vanuit de situatie dat je al bent waar je wilt zijn

Daarom roep ik vaak als ik dit soort gedrag opmerk bij ondernemers ‘fake it till you make it’. Ga staan voor wat je waard bent en communiceer vanuit de situatie dat je al bent waar je wilt zijn. Met het zelfvertrouwen dat daarbij hoort. Dat voelt een klant namelijk en dan wil hij graag zaken met je doen. En hoe beter je dat doet, hoe meer jij gaat groeien. In zelfvertrouwen, in ondernemerschap, maar natuurlijk ook met je business. Dus uiteindelijk is dat beter voor je klant én beter voor jou. Een win-win situatie dus. 

Dus geen calimerogedrag meer. Denk groot en ga staan voor wat je waard bent. Fake it till you make it! 

Wil jij concrete handvatten voor jouw unieke zichtbaarheid?

Wil je meer leren over hoe jij focus en structuur aanbrengt in je communicatie, zodat je verhaal duidelijk wordt en je meer wensklanten krijgt? En concrete handvatten krijgen voor dat ondernemerschap en die unieke zichtbaarheid? Meld je dan aan voor mijn introductieworkshop op woensdag 30 september van 09.00-12.00 uur bij Laan22 in Roosendaal. Ik beloof je een hoop kennis over cruciale valkuilen en belangrijke inzichten, concrete handvatten, praktische oefeningen en een natuurlijk ook gezelligheid. Zie ik je dan?

1 reactie

  1. Ruud Grob op 16 september 2020 om 07:44

    Duidelijke taal zoals we van je gewend zijn

Laat een reactie achter