Over Reflectit en Sonja Schaap

Wie houdt jou als ondernemer een spiegel voor?

Welk beeld hebben jouw (toekomstige) klanten eigenlijk van jou en je bedrijf? Dat is best lastig in te schatten, zeker als je nog niet helemaal helder hebt wie jouw wensklant eigenlijk is. Want, wordt wie jij bent en wat je doet wel weerspiegeld in je communicatie?

Als ondernemer is het daarom prettig om iemand naast je te hebben staan die de juiste vragen stelt en je een spiegel voorhoudt. Een persoonlijke, duidelijke en betrokken communicatiepartner.

Reflectit | Sonja en Maike op kantoor

Communicatie op de juiste manier inzetten

“Communicatie speelt al sinds mijn jeugd een belangrijke rol in mijn leven, zowel zakelijk als privè (je kunt je voorstellen dat communicatie in een ADHD-gezin als het mijne best belangrijk is).

Na jarenlang voor een woningcorporatie de communicatie te hebben verzorgd, bracht ik in 2005 mijn wens in vervulling om mijn eigen bedrijf te starten, met als doel ondernemers helpen hun communicatie te verbeteren en op de juiste manier in te zetten voor hun bedrijf.

Ik kreeg vanuit de woningcorporatie werk mee en pakte iedere communicatie-gerelateerde klus aan. Maar in 2009 droogden mijn netwerk èn de opdrachten op.

Mijn valkuil en die van veel ondernemers

Wat pijnlijke lessen en diverse trainingen verder, begon ik me te realiseren dat alleen goed in mijn vak zijn niet genoeg was. Ik schoot tekort als ondernemer. De belangrijkste les was dat ik mezelf en Reflectit beter moest profileren, beginnend bij de vraag: voor wie wil ik het verschil maken?

Zo besloot ik me te richten op twee soorten ondernemers: passievolle creatievelingen, met onuitputtelijke inspiratie maar zonder rode draad en structuur in hun communicatie – en gedreven vakspecialisten, die juist wel wat meer creativiteit en inspiratie kunnen gebruiken.

Door mijn eigen zoektocht begrijp ik heel goed waar zij tegenaanlopen, maar ook wat ze nodig hebben. En daar helpen mijn teamkanjers en ik ze stapsgewijs bij. Reflectit bloeit dankzij deze aanpak als nooit tevoren, dat gun ik iedere ondernemer."

Mariëlle van Overveld | Boer winkel van het land

Betrouwbaar, snel, gestructureerd en praktisch

Wat ik aan Sonja erg waardeer, en wat ik bij mezelf wel eens mis, is haar gestructureerde manier van denken. We zijn begonnen bij het begin. We zijn een hele dag gaan zitten om vragen te beantwoorden als: Wie is Boer, wat voor bedrijf zijn wij, wat is ons doel,  wat willen we uitstralen, wat bieden we aan, wie zijn onze klanten? De uitkomsten heeft Sonja heel helder voor me op papier gezet, waardoor voor mij de puzzelstukjes op zijn plaats vielen.

Het websitetraject met de nieuwe indeling van de webwinkel is een hele bevalling geweest, maar ik ben ontzettend trots op het eindresultaat. Mijn kernwoorden voor Sonja en Reflectit? Betrouwbaar, snel, gestructureerd en praktisch. Een dikke aanbeveling dus!

Mariëlle van Overveld
Boer, winkel van het land

Reflectit | Sonja en Maike

Die vertaalslag maken naar goede communicatie is een uitdaging waar veel ondernemers moeite mee hebben. We ontwikkelden daarom een unieke methode; in cocreatie maak je samen met ons de communicatiepuzzel van jouw bedrijf in drie logische stappen compleet: positioneren, professionaliseren en profileren.

Krachtige communicatie begint altijd bij jouw unieke karakter en je passie voor je vak. Het is de basis voor jouw onderscheidend vermogen. Maar hoe zet je dan de stap naar goede communicatie? Daar komt namelijk best veel bij kijken, en natuurlijk heeft niemand verstand van alles.

Waarom wij geloven in cocreatie

Bij Reflectit geloven we in cocreatie: de kracht van samen doen. Ons team bestaat uit professionals, ieder met hun eigen specialisatie op communicatiegebied. Jouw passie, eigenheid en inhoudelijke kennis, gecombineerd met onze kennis van communicatie en gestructureerde aanpak is dè succesfactor die ervoor zorgt dat jij je wensklanten bereikt.

Spil in het web: Maike de Bruijn

Sinds maart 2022 maakt Maike de Bruijn deel uit van het vaste team van Reflectit. Maike heeft ruim 20 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak en de spin in het web op het kantoor van Reflectit in Roosendaal. Maike is aanspreekpunt voor onze klanten en teamkanjers, denkt mee met Sonja over de koers van Reflectit, verleent ondersteunende communicatieservice en zorgt er dus voor dat alles op rolletjes loopt.

“Al vanaf mijn eerste werkdag bij Reflectit spreken de praktische methode en het eerlijke verhaal naar ondernemers mij enorm aan. Geen gebakken lucht, maar ondernemers ècht helpen om communicatie succesvol in te zetten voor hun bedrijf, zonder hun eigenheid uit het oog te verliezen. Ik vind het mooi dat ik daar mijn kennis en energie aan kan toevoegen."

Maike de Bruijn | Reflectit | communicatiepartner