Hoe vind je jouw onderscheidend vermogen?
Als communicatiepartner kan ik het niet vaak genoeg zeggen: het is ontzettend belangrijk om het onderscheidend vermogen van je merk te bepalen en zichtbaar te maken. 82% van de onderscheidende bedrijven is namelijk succesvoller dan andere bedrijven binnen dezelfde sector. En dat is écht zo. Ik ben ervan overtuigd dat als je doet waar je in gelooft, wat bij je past en waar je gelukkig van wordt, trek je automatisch jouw wensklanten aan. Dat heb ik zelf ondervonden en dat is wat ik ook van mijn klanten terug krijg.
Wat is onderscheidend vermogen?
Als merk moet je proberen om een unieke positie in de markt in te nemen. Welke waarde kun jij bieden aan jouw wensklanten? Waarom moeten klanten voor jou kiezen? Wat maakt jou anders dan andere bedrijven? Als je als ondernemer geen positie bepaalt, is het voor potentiële klanten helemaal niet duidelijk waarom ze bij jou moeten zijn en hangt de communicatie als los zand aan elkaar.
Communicatie als succesfactor voor je onderscheidend vermogen
Start altijd met het maken van onderstaande, belangrijke keuzes voor jouw bedrijf, zodat je een goede kapstok hebt om al je communicatie aan op te hangen. Het gaat om 5 cruciale keuzes:
- Kies jouw unieke bedrijfskarakter
- Kies voor een heldere focus
- Kies voor een passende symboliek
- Kies voor een duidelijk verhaal
- Kies voor de juiste kwaliteiten
De keuzes die je maakt, dat spiegelbeeld wat je aan de buitenwereld gaat laten zien, moet helemaal kloppen en passen bij jouw karakter. Pas dan kun jij je bedrijf op een succesvolle manier onderscheidend profileren. Met deze bevindingen maak je vervolgens een ‘blauwdruk’ voor je bedrijf. Met die blauwdruk kun jij alle communicatiezaken voor jouw bedrijf verder invullen.
Ideale klanten door een zichtbaar onderscheidend vermogen
Ik geloof écht in communicatie als belangrijkste succesfactor voor een onderscheidende profilering van jouw merk. Pas als je de juiste keuzes hebt gemaakt en je onderscheidend vermogen zichtbaar is, trek je vanzelf jouw ideale klanten naar je toe. Als communicatiepartner help ik je daarom graag met het invullen van die communicatiepuzzel van jouw bedrijf.
Hulp nodig bij jouw communicatiepuzzel?
Wil jij ook een kloppende communicatiepuzzel voor jouw bedrijf zodat jij je onderscheidend kunt profileren? Schrijf je in voor mijn introductieworkshop. Tijdens deze workshop ontdek je wat er allemaal komt kijken bij het vinden, vertalen en zichtbaar maken van je onderscheidend vermogen. Daarnaast ontdek je hoe focus en structuur in je communicatie zorgen voor een duidelijk verhaal en meer wensklanten.