Zakelijk netwerken: hoe doe je dat?
Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik nu aan mijn klanten kom. Eigenlijk is mijn antwoord dan áltijd: “netwerken!” Natuurlijk zijn er meerdere factoren belangrijk, maar 90% van mijn klanten werf ik door succesvol te netwerken. En ja, dat vraagt investering, in tijd en in geld. Ik weet dat veel ondernemers het daarom niet doen, maar ik kan je verzekeren dat die investering – zowel in tijd als in geld – echt de moeite waard is als je het op een goede manier doet.
Creëer ambassadeurs voor jouw bedrijf
Door te netwerken creëer je ambassadeurs voor je bedrijf. Goede ambassadeurs zijn eigenlijk trouwe fans die anderen vertellen over je bedrijf, je aanbod en de unieke manier waarop je dat doet. Ze vertellen vol enthousiasme waarom ze denken dat de ander baat heeft bij jouw diensten. Hoe fijn is dat? Het scheelt je in ieder geval een hoop marketingbudget. Maar Sonja, netwerken; hoe doe je dat dan? Ik geef je 5 tips om succesvol te netwerken, zodat ook jij daar klanten uit gaat halen.
Tip 1: Zorg ervoor dat die communicatiepuzzel van jouw bedrijf klopt, zodat je online en offline goed zichtbaar bent
Dit is natuurlijk de allerbelangrijkste tip! Want als je communicatiepuzzel niet klopt, weet de buitenwereld niet waarom ze bij jou moeten zijn. Zorg dus dat je dat eerst op een rijtje hebt. Wat maakt jou uniek? Waarin ben jij onderscheidend? Voor wie wil jij het verschil maken? Welk probleem los jij op voor je klant? Dit zijn allemaal zaken waar je een duidelijk antwoord op moet hebben, voordat je je verhaal naar buiten gaat communiceren. Alleen dan begrijpt die buitenwereld – klanten, prospects of ambassadeurs – waarom ze bij jou moeten zijn en wanneer ze jouw naam moeten noemen.
Tip 2: Sluit je aan bij een netwerkclub waar jouw klanten of ambassadeurs zitten
prima. Maar als jouw wensklant daar niet komt en er geen enkele verbinding is met jouw netwerk, gaat dat niet zoveel opleveren. Breng in kaart welke businessclubs er zijn die jou aanspreken en ga daar op bezoek. Bij de meeste clubs kun je gratis kennis komen maken tijdens een netwerkbijeenkomst. Zo kun je zelf ervaren of het netwerk bij je past en wat voor bedrijven daar aan tafel zitten. Hou er wel rekening mee dat het niet alleen gaat om de leden van de club, maar ook om het netwerk achter deze leden. Maak na het kennismaken uiteindelijk een keuze voor een netwerkclub die bij jouw bedrijf en bij jou als ondernemer past, zodat het op termijn ook iets gaat opleveren.
Tip 3: Ga koffie- of theedrinken met ondernemers om ze beter te leren kennen
Ik drink vaak een kop koffie (of soms thee) met ondernemers. Dat doe ik niet omdat ik nu zo’n koffieleut ben, maar omdat ik die ondernemer beter wil leren kennen. Als je een goede ambassadeur voor een waardevolle ondernemer wil zijn, dan moet je daar in investeren. Vaak zijn dat hele gezellige gesprekken hoor, maar het is ook heel effectief. Ik heb inmiddels een waardevol netwerk van ambassadeurs opgebouwd en dat is uiteraard een wisselwerking.
Tip 4: Zorg ervoor dat je netwerk op je kan rekenen
De opvolging is best een lastig aspect bij het netwerken. Niet door onwil, maar vaak omdat het je ontbreekt aan tijd. Dan schiet het er weleens bij in en dat is heel menselijk hoor. Merk je dat dit een valkuil voor je is? Onthoud dan goed: vaak is het geen kwestie van tijd, maar van prioriteit. Want wanneer jij waardevolle leads aanbrengt in jouw netwerk, ontstaat er een emotionele wisselwerking. Als de gelegenheid zich voordoet dat hij of zij iets terug kan doen voor jou, dan zal dat zeker gebeuren. Hoe mooi is het als je elkaar zo kunt helpen? Ik word er in ieder geval erg blij van!
Tip 5: Reserveer tijd in je agenda om je netwerk op te bouwen
“Ik zou echt heel graag willen netwerken, maar ik heb er simpelweg geen tijd voor”. Een veelgehoord excuus van menig ondernemer. In mijn ogen gaat het er niet om hoeveel tijd en geld het kost, maar om wat het je oplevert. Als daar een juiste balans in zit, dan is het die investering dubbel en dwars waard, toch?
Probeer iedere twee weken ergens te gaan netwerken, ga golfen met andere ondernemers (een andere sport kan natuurlijk ook) en neem deel aan een netwerkevents die bij jou passen. Ontmoet nieuwe ondernemers, bouw je netwerk zorgvuldig op en creëer waardevolle ambassadeurs die jou helpen om te groeien. Het gaat je helpen, beloofd.
Dus, netwerken, hoe doe je dat?
Zelf ben ik aangesloten bij Business Open, een landelijke netwerkorganisatie met zo’n 40 clubs, en lid bij Business Open Albatross in Prinsenbeek. Ik nodig je graag uit om een keer aan te schuiven bij ons netwerkontbijt op vrijdagochtend in de oneven weken. Wil je een keer kennismaken? Stuur me even een berichtje, dan zet ik je als mijn gast op de lijst.