Kleur bekennen: wat is jouw communicatiestijl?

Waarom hebben sommige mensen weerstand tegen veranderingen terwijl anderen het juist opzoeken? Waarom nemen bepaalde mensen altijd de leiding en volgen anderen liever? Of zijn sommige mensen zo flexibel en hechten anderen aan procedures? Heb jij moeite met mensen die erg van details houden? Of stoor je je  aan types die altijd het hoogste woord hebben? Of misschien vind je het vervelend dat sommige teamleden altijd zo stil zijn? Iedereen heeft zijn eigen gedragskenmerken en dus ook een eigen manier van communiceren. Met de een praat je makkelijk en kost het je geen enkele moeite. Bij de ander gaat dat een stuk moeilijker. Waar zit hem dat nu precies in?

Inzicht in persoonlijkheidskenmerken

Er zijn allerlei methodes om inzicht te krijgen in persoonlijkheidskenmerken en de daarbij horende communicatiestijlen. Als je weet wat iemands communicatiestijl is, kun je een betere gesprekspartner zijn en dus betere resultaten behalen, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak.

Uit onderzoek is gebleken dat je gedragskenmerken kunt groeperen in vier persoonlijkheidsstijlen. De letters DISC vertegenwoordigen deze vier stijlen. Een korte uitleg:

De D staat voor Direct, Dynamisch en Daadkrachtig. Heb je deze voorkeursstijl, dan:
> stel je je onafhankelijk op;
> ben je heel besluitvaardig en voortvarend;
> ben je gericht op resultaten en uitdagingen;
> ga je confrontaties zeker niet uit de weg.

Je bent gemotiveerd om problemen op te lossen en snelle resultaten te behalen. Je kunt over het algemeen slecht tegen mensen die jou proberen te controleren of je beslissing in twijfel trekken. Je houdt van uitdagingen, afwisseling, vrijheid van handelen en daadkracht.

De I staat voor Interactief, Interesse in mensen en Invloedrijk. Heb je deze voorkeursstijl, dan:
> praat je heel graag;
> ben je enthousiast en optimistisch;
> ken je veel mensen en maak je makkelijk contact;
> sta je graag in het middelpunt van de belangstelling.

Je bent gemotiveerd om anderen te overtuigen en beïnvloeden. Je hebt een hekel aan tijdsschema’s, routines, lijstjes en afwijzing. Je bent vaak open en druk je je gedachten en gevoelens meestal optimistisch uit. Je houdt van een vriendelijke sfeer, ruimte om (veel) te praten en plezier.

De S staat voor Stabiel, Sociaal en Samen. Heb je deze voorkeursstijl, dan:
> wil je graag dat ieder het naar zijn zin heeft;
> maak je graag zaken af;
> breng je harmonie en stabiliteit in het team;
> werk je graag in teamverband.

Je bent gemotiveerd om een berekenbare omgeving te creëren die goed georganiseerd is. Over het algemeen hou je niet van veranderingen, onenigheid en om opgejaagd te worden. Je bent vaak geduldig en kunt goed luisteren. Je houdt van voorspelbaarheid, routine, samenwerken en vrede.

De C staat voor Correct, Consciëntieus en Calculerend. Heb je deze voorkeursstijl, dan:
> ben je grondig en nauwgezet met details;
> hou je je graag aan de regels;
> volg je de procedures of schrijf je ze zelf;
> ben je diplomatiek in de omgang en een analytisch denker.

Je bent gemotiveerd om hoge standaarden te bereiken. Omdat je moeilijkheden wilt vermijden, ben je precies en nauwkeurig. Je kunt niet goed tegen kritiek, snelle beslissingen en onvoldoende tijd voor analyse en evaluatie. Je houdt van schema’s, lijstjes, correcte procedures en volmaaktheid.

Voorkeursstijlen

In principe heeft iedereen alle kleuren in zijn persoonlijkheidsprofiel, maar je hebt vaak wel een of twee voorkeursstijlen. En die zijn uiteraard bepalend voor jouw communicatiestijl. Als je de stijlen in relatie tot elkaar zet, geeft dat het volgende beeld:

Effectief communiceren

Misschien herken je jezelf heel goed in bovenstaande communicatiestijlen, maar het kan ook zijn dat je dit nog lastig vindt. Je kunt hier een korte gratis test doen, waarmee je inzicht krijgt in jouw dominante gedragskenmerken en bijbehorende communicatiestijlen.

Maar belangrijker is natuurlijk om te weten hoe je nu je communicatiestijl aan kunt passen aan de persoon met wie je communiceert, zodat je effectiever kunt communiceren en betere resultaten bereikt. Ik geef je graag voor alle vier de types 5 tips om effectiever te communiceren:

5 tips om effectief te communiceren met rode mensen:

  1. Praat over de grote lijnen en vermijd details (resultaat).
  2. Geef alternatieven of opties en laat de ander zelf kiezen..
  3. Ga niet in discussie en focus je op de feiten.
  4. Geef de ander het gevoel dat hij de controle heeft.
  5. Creëer een win/win-situatie.

5 tips om effectief te communiceren met gele mensen:

  1. Wees vriendelijk en persoonlijk.
  2. Maak contact en ga het gesprek aan.
  3. Geef complimentjes en toon je waardering.
  4. Vermijd details en zorg dat de ander overzicht krijgt/houdt.
  5. Bied structuur en behoud de regie over je gesprek.

5 tips om effectief te communiceren met groene mensen:

  1. Wees rustig en vriendelijk.
  2. Toon oprechte interesse in de ander als mens.
  3. Geef zoveel mogelijk zekerheden.
  4. Stel gerust, nodig uit om vragen te stellen.
  5. Laat de ander in zijn eigen tempo beslissingen nemen.

5 tips om effectief te communiceren met blauwe mensen:

  1. Bereid je gesprek goed voor, presenteer details en kom met feiten.
  2. Kies voor een wat formele benadering.
  3. Geef de ander tijd en ruimte om na te kunnen denken.
  4. Maak een actieplan met doelen en een planning.
  5. Geef waar nodig een toelichting.

Communicatiepartner nodig?

Misschien heeft dit artikel je een glimlach bezorgd, omdat je jezelf heel goed herkent in de beschreven gedragskenmerken en communicatiestijlen. En kun je hier prima mee omgaan in de praktijk en behaal je optimaal resultaat in jouw gesprekken. Fijn!

Maar het kan ook zijn dat je dit toch best lastig vindt en merkt dat je gesprekken lang niet altijd effectief zijn. Dat je niet de resultaten behaald die je voor ogen hebt en niet goed de vinger kunt leggen op waar dit nu precies aan ligt. En belangrijker nog: hoe je dit kunt veranderen. Als dat ook voor jou geldt, laten we dan een koffiedate plannen samen. Dan help ik je graag met jouw communicatie-uitdagingen. Zonder verplichtingen, gewoon van mens tot mens. Omdat communicatie in mijn ogen de belangrijkste succesfactor is, voor iedereen. En ik daar graag het verschil in wil maken, ook voor jou!