Hoe bepaal je jouw focus doelgroep?

Ik hoor ondernemers vaak zeggen: mijn doelgroep is MKB. Maar bedenk je eens dat 95% van alle bedrijven onder het MKB valt. Kun je je voorstellen hoe druk deze ondernemers het hebben. Maar zijn ze dan succesvol? Doen ze datgene waar hun passie ligt? Zijn ze op een goede manier zichtbaar? Kunnen ze zich op een onderscheidende manier profileren? Als je jouw doelgroep bepaalt, word je duidelijker voor je potentiële klanten. Laat de buitenwereld weten voor wie jij het verschil wil maken, wat jouw specialiteit is en waar jouw onderscheidend vermogen ligt.

Waarom moet je een doelgroep bepalen?

Ondernemers zijn vaak bang om een groep potentiële klanten te missen wanneer ze kiezen voor een specifieke doelgroep. Maar wees eens eerlijk: wil jij echt iedereen als klant? Ik denk het niet, toch? Het is belangrijk om te bepalen voor wie jij het verschil wilt maken. Voor welke doelgroep heb jij producten of diensten die aansluiten bij hun vraag. Op het moment dat jij je doelgroep bepaalt; jouw ideale klant kiest, trek je die ideale klant als vanzelf aan. En dat is wat je graag wilt!

Voor welke doelgroep kun jij iets betekenen? 

Waar kun jij het verschil maken? Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Waarin ben jij de specialist? Als je dat weet, kun je veel makkelijker keuzes maken en gerichter communiceren met je doelgroep. Ga na wat je doelgroep beweegt; waar liggen zij wakker van en welke oplossing heb jij hen te bieden als specialist.

Passie, plezier en poen

Natuurlijk komen er ook niet-ideale klanten op je pad. Het is dan aan jou om te beslissen of je die kunt of wilt helpen. Maar bedenk wel: jouw werk is je passie en het is de bedoeling dat je energie krijgt van je klanten en opdrachten. Als je het voor de ‘verkeerde’ doelgroep doet, kost het je alleen maar energie. En daar wordt niemand blij van. Jij niet, maar ook jouw klant niet. Je komt altijd het beste tot je recht als je doet waar je blij van wordt, waar je passie ligt, waar je energie van krijgt en waar je je geld mee kunt verdienen. Passie, plezier en poen; drie hele belangrijke factoren voor succesvol ondernemen.

Mond-tot-mondreclame

Kiezen voor een specifieke doelgroep is best lastig. Maar geloof me: uiteindelijk gaat het als een olievlek voor je werken. Jij hebt jouw wensklanten kunnen helpen met passie en plezier; je hebt met jouw product of dienst een oplossing kunnen bieden voor hun probleem. Als jij met passie en plezier de opdracht goed hebt afgerond, heb je er een nieuwe ambassadeur bij. En dat vertellen ze maar al te graag door binnen hun netwerk. En geloof me: mond-tot-mondreclame is de beste marketing die er is!

Durf jij je doelgroep te bepalen?

Vind jij het lastig om jouw doelgroep te bepalen? Of heb je je doelgroep al bepaald, maar heb je behoefte aan een spiegel om erachter te komen of je de juiste keuze hebt gemaakt? Schrijf je in voor mijn introductieworkshop. Ik vertel tijdens deze workshop onder andere over het hebben van een visie, het bepalen van je onderscheidend vermogen en het kiezen voor een doelgroep. Wellicht geeft het je inzichten om keuzes te maken. Je bent welkom!