Hoe geef je een krachtige bedrijfspresentatie

Wanneer je regelmatig netwerkt, zie je het ongetwijfeld wel eens voorbij komen: de bedrijfspresentatie. Een korte presentatie van ongeveer 15 minuten, waarin je je bedrijf voorstelt aan je netwerk. Voor de één is het geven van een goede bedrijfspresentatie makkelijker dan voor de ander. En eerlijk is eerlijk: met klotsende oksels je bedrijf presenteren is verre van ideaal. Daarom geef ik je graag een aantal tips om je goed voor te bereiden op een presentatie. 

Waar gaat het bij de meeste bedrijfspresentaties mis?

De meeste bedrijfspresentaties zijn vaak niet interessant en nauwelijks interactief, laat staan inspirerend. Een gemiste kans, want dit is vaak hét moment om jouw verhaal te vertellen. Ik zit vaak genoeg tenenkrommend naar iemand te luisteren die achterstevoren hele lappen tekst op loopt te dreunen van het scherm. Niemand zit te wachten op een uit het hoofd geleerd verhaal zonder enige interactie met de zaal. Je wilt dat je publiek aanhaakt en – figuurlijk – aan je lippen hangt. Dat je verhaal herkenbaar is, je boodschap landt en dat je daadwerkelijk iets bereikt met je verhaal.

Een duidelijke opbouw

Een krachtige bedrijfspresentatie begint met een duidelijke opbouw van je verhaal. Ik hoor je denken: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom deel ik in deze blog graag de opbouw die ik zelf altijd gebruik met je.

Trek de aandacht van je publiek met ‘de aanhaker’

Met een ‘aanhaker’ trek je de aandacht van je publiek, zodat iedereen gelijk op het puntje van zijn stoel gaat zitten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen waarop het antwoord eigenlijk altijd ‘ja’ is. ‘Wie van jullie (…)?’ Tip: doe zelf je hand omhoog, zodat het publiek dat ook doet. Je hebt dan gelijk de aandacht. 

Je kunt ook de aandacht van het publiek vragen door middel van cijfers. ‘Wisten jullie dat 25% van de ondernemers (…)?’ Dit zijn vaak schrikbarende cijfers, waarmee je gelijk een punt maakt en een bruggetje legt naar jouw boodschap. Heb je de aandacht? Dan kun je nu goed starten met het vertellen van jouw verhaal.

Wees geloofwaardig, vertel een eigen verhaal

Veel ondernemers hebben de nodige ervaring opgedaan door te vallen en weer op te staan. Door hiervan te leren en door zichzelf te ontwikkelen hebben ze een bepaalde expertise opgebouwd. Vertel jouw eigen verhaal. Wat heb je geleerd? En hoe kun je dat gebruiken om klanten te helpen? Je komt ontzettend geloofwaardig over, omdat je uit ervaring weet waar je het over hebt. Je laat zien dat jij ervaringsdeskundige bent.

Vertel wat jouw publiek gaat leren

Natuurlijk wil jij graag je kennis en ervaringen delen, maar je publiek wil ook weten wat zij precies gaan leren van jouw verhaal. ‘What’s in it for me?’ Vertel ze daarom puntsgewijs de onderwerpen van je presentatie en wat zij gaan leren. ‘Na mijn verhaal weet je/kun je (…).’ Dit wekt interesse op, want het zijn vaak onderwerpen waar je publiek in de praktijk mee worstelt.

Noem praktijkvoorbeelden van jouw klanten

Zet je verhaal kracht bij door jouw verhaal te staven met voorbeelden uit de praktijk. Hierdoor:

  • ziet jouw publiek dat het in de praktijk écht werkt;
  • kunnen mensen zich het resultaat beter voorstellen; 
  • raken ze voor de volle 100% overtuigd van jouw oplossing. 

Daarnaast maken voorbeelden een presentatie prettiger om naar te luisteren; zo houd je de aandacht van je publiek makkelijker vast.

Sluit je bedrijfspresentatie af met een uitnodiging

Aan het eind van je bedrijfspresentatie nodig je je publiek uit, bijvoorbeeld voor een koffiedate, een workshop of een speciale bijeenkomst. Of je belooft een e-book waarin ze alles nog eens rustig kunnen nalezen (in ruil voor hun e-mailadres). Deze stap moet een logisch vervolg zijn op je verhaal.

Succes met je bedrijfspresentatie

Succes met je bedrijfspresentatie en mocht je het toch lastig vinden, dan kun je me altijd een e-mail sturen. Dan denk ik graag met je mee!