Gouden tips voor het schrijven van webteksten
Je kunt nog zo’n gave website hebben, maar als de webteksten niet deugen, gaat die mooie website van jou niet werken. Het hebben van ijzersterke webteksten is dus cruciaal. Sterke webteksten houden de aandacht van je lezer vast, zijn makkelijk leesbaar of ‘scanbaar’ en zijn het liefst geschreven op basis van de juiste zoekwoorden. Met goede webteksten kun je de lezer laten zien wie je bent en wat je ze te bieden hebt. Ze moeten dus aansluiten bij de zoekbehoefte van de websitebezoeker. Webteksten zijn een goede manier om jezelf te profileren. In deze blog geef ik je enkele gouden tips voor het schrijven van waardevolle webteksten.
Zorg voor korte, duidelijke zinnen
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij het schrijven van webteksten telkens het aantal woorden gaat tellen. Maar het is wel een goed idee om te streven naar een gemiddelde van zo’n 15 woorden per zin. En met gemiddeld bedoel ik dat je moet zorgen voor een afwisseling tussen lange en korte zinnen. Dat zorgt voor een prettig leesbare tekst.
Val met de deur in huis
Omdat bezoekers van een website vaak maar weinig aandacht hebben, is het verstandig om te beginnen met een krachtige en duidelijke inleiding. In deze inleiding haal je het ‘probleem’ of de behoefte van de lezer aan en leg je kort uit hoe jij het ‘probleem’ van deze lezer kunt oplossen. Past dit bij de behoefte van de websitebezoeker (voorgaande tip), dan heb je ze binnen!
Maak je tekst scanbaar
De websitebezoeker heeft je inleiding gelezen. Nu moet je ervoor zorgen dat je de aandacht van de lezer vasthoudt. De lezer ‘scant’ de rest van de tekst om te kijken of ze in de webteksten antwoord kunnen krijgen op een bepaalde vraag of behoefte. Hoe je dat doet?
- Zorg voor koppen en tussenkoppen.
- Gebruik witruimtes tussen de alinea’s.
- Gebruik waar mogelijk een opsomming.
Zorg ervoor dat je de lezer begrijpt
Stel jezelf vragen als:
- Wie gaan mijn teksten lezen?
- Met welke behoefte komen websitebezoekers op deze pagina?
- Wat willen mijn lezers lezen?
- Welk ‘probleem’ of welke vraag heeft de websitebezoeker?
- En hoe kan ik dit ‘probleem’ voor ze oplossen?
Zorg dat je dat goed voor ogen hebt. Alleen dan kun je waardevolle webteksten schrijven.
Schrijf niet in vaktaal
“Maar zo kom ik toch over als expert in mijn vakgebied?” Klopt, maar niemand gaat snappen wat je zegt. Als je je diensten uitlegt aan de klant, moeten ze je wel begrijpen, anders ben je ze kwijt. Zorg voor begrijpelijke taal en val je lezers niet lastig met jargon.
Link naar andere pagina’s
In webteksten is het belangrijk om te linken naar andere pagina’s. Door te linken naar andere pagina’s, laat je aan je lezers zien wat je nog meer te bieden hebt. De kans is groot dat ze op je website blijven en uiteindelijk voor één van je diensten kiezen.
Ook Google is blij met deze linkjes. Hoe meer je naar een bepaalde pagina linkt, hoe belangrijker Google deze pagina voor je bezoekers vindt. Zorg er wel voor dat je altijd naar relevante pagina’s linkt. Anders is die webbezoeker zo weer van je website af.
Sluit af met een call to action
Met een ‘call to action’ roep je je lezers op om iets te doen. Bijvoorbeeld om contact op te nemen, zich in te schrijven voor een introductieworkshop, je te volgen op social media of om een offerteaanvraag te doen. Zorg ervoor dat deze zin kort en actief is. ‘Snel’ of ‘nu’ zijn woorden die je gemakkelijk in zo’n stukje tekst kunt verwerken.
- Schrijf je snel in voor mijn introductieworkshop.
- Vraag nu gratis de brochure aan.
- Neem contact op.
Heb je vragen over het schrijven van webteksten?
Bij het schrijven van ijzersterke webteksten komt veel kijken. Daarom heb ik een team van professionals om me heen verzameld. Heb je na het lezen van deze blog vragen over het schrijven van webteksten? Of wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met me op.