Duidelijke communicatie begint bij een goede basis
Met de Reflectit methode naar focus en structuur in je communicatie
Je hebt een mooi bedrijfslogo laten maken en een website waar je verschillende diensten of producten aanbiedt, je hebt visitekaartjes laten drukken en je plaatst regelmatig berichten op social media. Nu maar wachten op klanten.
Maar wat als die uitblijven, ondanks de tijd en energie die je in je communicatie steekt? Of wat als de klanten die je aantrekt helemaal niet bij jou passen? Hoe komt dat en wat kun je eraan doen?
Structuur en een duidelijk verhaal maken je spiegelbeeld kloppend
Stel, je loopt door een winkelstraat, bij welke etalage houd jij even je pas in?:
- De eerste etalage ligt vol met van alles en nog wat, zonder enige samenhang. Waarvoor je hier moet zijn is niet helemaal duidelijk.
- De tweede etalage is overzichtelijk, straalt rust uit en etaleert maar een paar mooie producten die goed bij elkaar passen. Je krijgt meteen een goede indruk van wat je hier kunt vinden.
Het zou ons verbazen als je niet voor etalage 2 hebt gekozen! De eigenaar van deze winkel verkoopt misschien nog wel andere spullen, maar kent zijn klant en weet precies wat hij in de etalage moet leggen om hen aan te spreken. Fysieke winkel of online aanbod, dit principe werkt altijd.
Dus, vraag jezelf eens af: heb ik het juiste in de etalage liggen? en klopt mijn spiegelbeeld met wat ik uit wil stralen en waar mijn klanten op aanhaken?
Altijd ruimte voor vragen en feedback; een echte cocreatie!
Mijn eerste contact met Sonja was via een workshop van Sonja waarin ze helder uitlegde waar het om draait bij de juiste positionering. En wat daar voor nodig is. Mijn websitedomein had ik een half jaar eerder spontaan op ‘onder constructie’ gezet en het was er nooit van gekomen om aan de slag te gaan. Oorspronkelijke plan was om het zelf te doen; nieuwe huisstijl, website bouwen (hoe moeilijk kan het zijn), maar dat viel wel even tegen…..
Tijdens de workshop had ik de indruk dat Sonja heel doortastend is en snel door heeft wat iemand nodig heeft (en ook wat niet!). Dus ik ben ingestapt, omdat mijn gevoel zei dat ik dit moest doen en wat ben ik blij dat ik mijn hele positionering en professionalisering in de handen van Sonja en haar team heb gelegd! Vanaf dag 1 een hele heldere werkwijze van wat je kunt verwachten tot wat de resultaten zijn. Een echte cocreatie! Altijd ruimte voor vragen en feedback, je doet het samen en dat vond ik heel prettig.
Sonja zal aan mij geen makkelijke klant hebben gehad, want soms moest het van ver komen (lees: mij achter de broek aan zitten omdat ik blokkeerde). Wat ik vooraf nog niet wist, was dat ik op persoonlijk vlak nog wat zaken had op te lossen. Hier kwam ik op dag 1 al achter door een aantal heldere, maar voor mij ook confronterende vragen. Ik kreeg van Sonja de ruimte om eerst te werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling, waarna we weer door konden met de cocreatie.
En wauw….wat heeft dit tot een gaaf resultaat geleid. Werkelijk alles klopt en ik ben er super trots op!
Saskia Gras
Saskiagras.nl
Met onze aanpak krijg je de klanten die je wenst en verdient
Misschien ben jij - zoals zoveel ondernemers doen - meteen begonnen met je communicatiemiddelen, maar levert het niet op wat je had gehoopt. Dan is hoogstwaarschijnlijk de basis niet op orde. Met behulp van de Reflectit methode werk je stapsgewijs aan jouw unieke communicatiestrategie, waarmee je de klanten krijgt die je wenst en verdient.
STAP 1: POSITIONEREN
Wat is jouw onderscheidend vermogen?
Bepaal wie jij bent en wie jouw wensklant is, waar je met jouw bedrijf voor staat en hoe je het verschil maakt voor je klanten. Dit noemen we onderscheidend vermogen. Pas als je dit helder hebt kun je jouw unieke verhaal en dus je communicatie daarop afstemmen.
STAP 2: PROFESSIONALISEREN
Communicatie in cocreatie
Maak de vertaalslag van positioneren naar helder en onderscheidend communiceren vanuit jouw unieke karakter. Dit doen we samen, in een cocreatietraject in groepsverband of 1-op-1. De ontwikkeling van je huisstijl, website en webteksten komen hier onder andere aan bod.
STAP 3: PROFILEREN
Jouw unieke zichtbaarheid
Het spiegelbeeld van je bedrijf klopt, nu moet je de wereld nog gaan vertellen hoe uniek en waardevol je bent. We gaan dus aan de slag met het maken van een profileringsplan en met structureel communiceren naar je doelgroep. Reflectit begeleidt of ontzorgt je hierbij.
Introductieworkshop
Worstel jij met je communicatie? En wil je graag ontdekken hoe focus en structuur in je communicatie zorgen voor een duidelijk verhaal en meer wensklanten?
In deze interactieve workshop deelt Sonja naast haar kennis en ervaring, cruciale valkuilen en belangrijke inzichten en krijg je concrete handvatten om communicatie succesvol in te zetten.
Jouw investering voor deze praktische introductieworkshop is €45 exclusief btw. Tijdens de workshop krijg je mijn boek cadeau!
Boek 'Profileren vanuit karakter'
Wil jij meer leuke klanten? Wat je uitstraalt trek je aan! En daarom is je bedrijf profileren vanuit jouw unieke karakter nu zo belangrijk. Daarmee onderscheid je je, trek je jouw wensklanten aan en behaal je uiteindelijk meer succes.
Dit boek biedt praktische handvatten voor jou als ondernemer om gelijk aan de slag te gaan met jouw communicatie.
Jouw investering voor dit praktische ondernemersboek is €20 inclusief btw en verzendkosten.