Met onderscheidend vermogen maak je het verschil
Wat is jouw unieke karakter en onderscheidende propositie?
Kun jij in èèn minuut precies uitleggen wat je doet, waarom, voor wie en hoe je het verschil maakt voor je doelgroep? En als je jouw verhaal vertelt, worden mensen dan enthousiast, hangen ze aan je lippen, stellen ze vragen, of haken ze af?
Als er aan jouw pitch geen touw vast te knopen is, dan is de kans groot dat dit in heel je communicatie het geval is. Jouw wensklanten begrijpen niet waarom ze voor jou moeten kiezen.
Met een goede positionering onderscheid je je en maak je meteen duidelijk of iemand bij jou vindt wat hij zoekt.
De blauwdruk van je bedrijf:
in 5 stappen naar onderscheidend vermogen
Als je zichtbaar wilt worden, zijn de volgende vragen belangrijk: wie ben ik en voor wie wil ik het verschil maken? Wees niet bang om potentiële klanten uit te sluiten door te kiezen, want: “Wie alles wil zijn voor iedereen, eindigt als niets voor niemand.” (Kaj Morel).
Door eerst die belangrijke vragen voor je bedrijf uitgebreid te beantwoorden, creëer je een blauwdruk voor je bedrijf. Vergelijk het met een puzzel leggen. Eerst leg je de rand zodat het kader compleet is, dan pas vul je deze in met de rest van de puzzelstukjes, om je communicatie te professionaliseren.
Jouw signatuursysteem en een gestructureerd aanbod
Een signatuursysteem is jouw unieke werkwijze in een overzichtelijk stappenplan. Welke stappen kan jouw klant zetten en wat is het resultaat? Dit overgiet je met jouw unieke ‘handtekening’, waarmee jij je onderscheidt van je concullega’s.
Het is belangrijk een gestructureerd aanbod te ontwikkelen, waarbij je de klant stap voor stap helpt naar het gewenste eindresultaat. Dit zorgt er ook voor dat je niet iedere keer opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Je moet een klant namelijk geven wat hij nodig heeft, niet wat hij vraagt. Jij weet dat, dus zorg ervoor dat je aanbod hierop aansluit.
Ik vind het echt een cadeau aan mezelf
Ergens als ondernemer kom je op dat punt dat je duidelijker naar buiten wil shinen. Juist op dat punt kom ik uit bij de introductieworkshop van Sonja, waarin zij precies op de pijnpunten drukt. Met die punten uit de workshop kan ik zeker aan de gang, maar ik weet van mezelf dat ik hier geen talent voor heb, dus ga ik na de koffiedate met Sonja voor het volledige cocreatietraject.
Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Samen aan de slag, door de pijnpunten heen, onder begeleiding van Sonja. Zij betrekt haar teamleden erbij daar waar nodig en bouwt mee aan je bedrijf door te laten zien hoe de buitenwereld naar jouw bedrijf kijkt.
De professionele manier waarop Sonja dit invult met twee volledig verzorgde workations, maakt het ook nog een cadeau aan jezelf. Het grootste voordeel is dat je even UIT je bedrijf AAN je bedrijf werkt. Zonder afleiding van alledag. Je wordt letterlijk weggestuurd met de opdracht het NU te doen. En dan gebeurt het ook. Heel veel geleerd, heel gezellig gehad met de andere ondernemers en hun uitdagingen, op de meest prachtige locatie van Brabant.
Dit traject is niet uit te drukken in geld en had me anders jaren gekost. Ik vind het echt een cadeau aan mezelf om mijn bedrijf nu zo weg te zetten en weet nu zeker dat iedere ondernemer een communicatiepartner nodig heeft.
Suzanne Broers
Moestuinieren met Suus