Over Reflectit en Sonja Schaap
Wie houdt jou als ondernemer een spiegel voor?
Welk beeld hebben jouw (toekomstige) klanten eigenlijk van jou en je bedrijf? Dat is best lastig in te schatten, zeker als je nog niet helemaal helder hebt wie jouw wensklant eigenlijk is. Want, wordt wie jij bent en wat je doet wel weerspiegeld in je communicatie?
Als ondernemer is het daarom prettig om iemand naast je te hebben staan die de juiste vragen stelt en je een spiegel voorhoudt. Een persoonlijke, duidelijke en betrokken communicatiepartner.
Communicatie op de juiste manier inzetten
“Communicatie speelt al sinds mijn jeugd een belangrijke rol in mijn leven, zowel zakelijk als privè (je kunt je voorstellen dat communicatie in een ADHD-gezin als het mijne best belangrijk is).
Na jarenlang voor een woningcorporatie de communicatie te hebben verzorgd, bracht ik in 2005 mijn wens in vervulling om mijn eigen bedrijf te starten, met als doel ondernemers helpen hun communicatie te verbeteren en op de juiste manier in te zetten voor hun bedrijf.
Ik kreeg vanuit de woningcorporatie werk mee en pakte iedere communicatie-gerelateerde klus aan. Maar in 2009 droogden mijn netwerk èn de opdrachten op.
Mijn valkuil en die van veel ondernemers
Wat pijnlijke lessen en diverse trainingen verder, begon ik me te realiseren dat alleen goed in mijn vak zijn niet genoeg was. Ik schoot tekort als ondernemer. De belangrijkste les was dat ik mezelf en Reflectit beter moest profileren, beginnend bij de vraag: voor wie wil ik het verschil maken?
Zo besloot ik me te richten op twee soorten ondernemers: passievolle creatievelingen, met onuitputtelijke inspiratie maar zonder rode draad en structuur in hun communicatie – en gedreven vakspecialisten, die juist wel wat meer creativiteit en inspiratie kunnen gebruiken.
Door mijn eigen zoektocht begrijp ik heel goed waar zij tegenaanlopen, maar ook wat ze nodig hebben. En daar helpen mijn teamkanjers en ik ze stapsgewijs bij. Reflectit bloeit dankzij deze aanpak als nooit tevoren, dat gun ik iedere ondernemer."
Het cocreatietraject heeft een enorme impact gehad op mij en mijn bedrijf
Ik heb sinds 2015 een mooi bedrijf opgebouwd, waarbij ik aanvankelijk alles zelf deed. Maar soms kom je op een punt waarop je denkt: misschien is het toch wel verstandig om iemand te hebben die met een frisse blik naar zaken kijkt die niet direct tot je kernactiviteiten behoren.
Om mijn website te verbeteren besloot ik een scan te laten maken. De resultaten waren niet al te best. En het advies luidde dat het voor mij nog te vroeg was om al een marketingstrategie op te zetten. Ik moest eerst maar eens naar Sonja.
Nou Sonja was ook niet erg mals met haar oordeel, en terecht. Dat zag ik ook wel, maar ik wist niet hoe ik alles moest veranderen zodat het wel klopte. Na een lange zoomsessie waarin Sonja haar kijk op mijn website en bedrijf deelde en uitleg gaf over haar cocreatiegroepstraject, begon ik met stap 1. Ik was toch een beetje terughoudend nog over de investering en wat het daadwerkelijk zou opleveren.
Al snel zag ik dat het de juiste keuze was. En meer dan dat, het is geweldig! Ik ben dankbaar dat ik ook de laatste stappen heb gezet. Het heeft een enorme impact gehad op mij en mijn bedrijf. Het atelier is zelfs helemaal verbouwd, de website is compleet vernieuwd en ik heb nu een prachtig logo. De complimenten over de website zijn geweldig en de juiste doelgroep weet me nu te vinden.
Monique Zoeteman
Die vertaalslag maken naar goede communicatie is een uitdaging waar veel ondernemers moeite mee hebben. We ontwikkelden daarom een unieke methode; in cocreatie maak je samen met ons de communicatiepuzzel van jouw bedrijf in drie logische stappen compleet: positioneren, professionaliseren en profileren.
Krachtige communicatie begint altijd bij jouw unieke karakter en je passie voor je vak. Het is de basis voor jouw onderscheidend vermogen. Maar hoe zet je dan de stap naar goede communicatie? Daar komt namelijk best veel bij kijken, en natuurlijk heeft niemand verstand van alles.
Waarom wij geloven in cocreatie
Bij Reflectit geloven we in cocreatie: de kracht van samen doen. Ons team bestaat uit professionals, ieder met hun eigen specialisatie op communicatiegebied. Jouw passie, eigenheid en inhoudelijke kennis, gecombineerd met onze kennis van communicatie en gestructureerde aanpak is dè succesfactor die ervoor zorgt dat jij je wensklanten bereikt.
Spin in het web: Esther Hoppenbrouwers
Teamkanjer Esther is de spin in het web op het kantoor van Reflectit in Roosendaal. Esther is het aanspreekpunt voor onze klanten en teamkanjers, verleent ondersteunende communicatieservice en zorgt ervoor dat taken opgevolgd worden. Ook denkt ze mee met Sonja over de koers van Reflectit.