Van zakelijke folder naar warm merk

Hoe Reflectit Laan22 hielp om hun identiteit ècht zichtbaar te maken

Anne Engelen runt samen met haar vader het familiebedrijf  Laan22: een karakteristiek verzamelgebouw waar ondernemers terecht kunnen voor flexibele kantoorruimte – van dagkantoor tot vaste werkplek. “Wij helpen ondernemers met de stap van keukentafel naar kantoor. Wat ons uniek maakt, is dat we ècht kijken naar de persoon en het verhaal achter de vraag. Geen standaardoplossingen, maar maatwerk.”

Toen Anne vijf jaar geleden instapte, bestond Laan22 al even. Maar wat haar direct opviel? De uitstraling klopte niet met de werkelijkheid.

“Onze website voelde afstandelijk, terwijl wij juist zo persoonlijk werken”

“In de eerste maanden liep ik veel mee met mijn vader en merkte ik hoe persoonlijk, informeel en warm onze aanpak eigenlijk is. Maar dat zag je nergens terug. Niet in het logo, niet in de website, niet in de toon. Het voelde zakelijk, afstandelijk – en dat terwijl onze kracht juist zit in het menselijke contact.”

Dat was voor Anne het moment om in actie te komen. Ze volgde het volledige traject bij Reflectit. “Voor mij was het echt het begin van mijn ondernemerschap. Ik had nog nooit met branding of positionering gewerkt, dus het voelde goed om met een partij te werken die het hele plaatje pakt.”

Van pauzeknop naar nieuwe identiteit

“Wat ik zo waardeer aan Reflectit, is dat ze niet gewoon je huisstijl oppoetsen. Ze drukken op pauze, nemen je helemaal terug naar de kern en bouwen van daaruit iets op dat echt klopt.”

Het resultaat? Een visuele èn inhoudelijke transformatie. “We ontwikkelden een nieuw logo, eenvoudiger, moderner, maar vooral: warmer. Het werd zichtbaar in het gebouw, op de receptie, en mensen zeiden: ‘Dit klopt’.”

De website kreeg ook een volledige make-over. “We lieten voor het eerst onze gezichten zien. Mijn vader en ik werden zichtbaar als de mensen achter Laan22. Dat maakte een wereld van verschil.”

“Sindsdien trekken we klanten aan die perfect bij ons passen”

“De verandering is voelbaar. De mensen die zich nu aanmelden, passen stuk voor stuk bij onze cultuur. Tijdens rondleidingen zeggen mensen vaak direct: ‘Zet me maar op de wachtlijst’. De prijs is dan al niet meer relevant, ze voelen gewoon: dit past.”

Ook het type aanmeldingen is veranderd. “Waar mensen vroeger via Google bij ons uitkwamen, hoor ik nu veel vaker: ‘Iemand raadde jullie aan’. Dat is de allerbeste marketing die er is.”

Zichtbaarheid met een persoonlijke touch

Dankzij Reflectit is ook de contentstructuur op orde. “Ik ben zelf niet de actiefste LinkedIn-poster,” lacht Anne. “Maar gelukkig helpt Joli me. Zij is mijn stok achter de deur. En mensen spreken me aan op wat ze online zien. Soms weet ik zelf niet eens meer dat iets geplaatst is! Ik zie nu hoeveel kracht er zit in het delen van kleine, persoonlijke verhalen. Dat hoeft niet groots of spannend te zijn. Het gaat om herkenning. Een moment bij de koffiemachine, een klantgesprek, iets geks wat in de hal gebeurt – dàt is waar mensen op aanhaken.”

“De basis staat – nu draait het gewoon”

“Het mooiste resultaat? Dat het nu loopt. De knopen zijn ontward. Er is rust, overzicht en een heldere uitstraling. Daardoor hoef ik me niet meer druk te maken over de vraag of het wel klopt. Het klopt gewoon.”

Anne kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “We breiden uit met nieuwe kantoren. En hoewel ik nog niet precies weet welke rol Reflectit daar weer in speelt, weet ik wel dat ik altijd kan aankloppen. Zij zijn mijn hulplijn, mijn sidekick.”

“Ik zou mijn vroegere zelf willen zeggen: maak je niet druk, er komt altijd een verhaal”

“Vroeger dacht ik dat ik spannende dingen moest meemaken om content te maken. Nu weet ik: de verhalen liggen op straat. Reflectit heeft me geholpen om dat te leren zien en om daarin mezelf te blijven. Niet privè, maar persoonlijk. En dat is precies wat bij Laan22 past.”