Wanneer gaat jouw passielampje branden?

Wanneer gaat jouw passielampje branden? | blog Sonja Schaap

Bijna wekelijks ontmoet ik ondernemers die worstelen met communicatievraagstukken voor hun bedrijf. Vaak een kei in hun vak, maar ze weten dit niet goed aan te bieden. Zonde, want dat betekent helaas ook dat ze niet de klanten hebben die ze eigenlijk verdienen. Als ik met deze ondernemers een koffie- of lunchdate heb, merk ik steeds opnieuw hoe blij ze zijn als ik na onze spiegelsessie alles helder op een rijtje gezet heb. Door te luisteren, vragen te stellen en vooral op te letten wanneer dat passielampje aangaat, lukt het me altijd om de zaken helder in kaart te brengen en de rode draad te vinden in hun verhaal. En daar gaat mijn passielampje dan weer van branden.

Waarom doe jij wat je doet en waarin ben jij onderscheidend?

Dit klinkt misschien als een hele logische vraag, maar veel van de ondernemers die bij mij aan tafel komen, kunnen geen antwoord geven op deze vraag. Vinden het lastig om dit te benoemen, om van zichzelf te zeggen dat ze ergens goed in zijn. Als jij dat niet weet of vindt, waarom zou een potentiële klant dan voor jou kiezen?

Op welke doelgroep focus jij je om het verschil te maken?

Als je alles bent voor iedereen, eindig je als niets voor niemand. Een quote die ik regelmatig gebruik. Geloof me, je wilt niet iedereen als klant hebben. En als je voor een specifieke doelgroep kiest om op te focussen, betekent dat niet dat je niet voor andere klanten kunt werken. Je kunt alleen niet alles tegelijk in die etalage zetten. Dus kies je qua communicatie voor die doelgroep waar jij graag het verschil voor wilt maken. Waar je het meeste energie van krijgt, omdat alles op z’n plek valt.

Welk probleem los jij op voor je klanten en hoe doe je dat?

Ondernemers kunnen prima vertellen welke producten of diensten ze verkopen, maar als ik vervolgens vraag welk probleem ze dan oplossen voor hun klanten, blijft het stil. Niemand zit te wachten op jouw product of dienst. Jouw klant wil een oplossing voor zijn of haar probleem of behoefte. Klinkt hard misschien, maar het is wel de waarheid. Dus dat betekent dat je dit scherp moet hebben, zodat je verhaal aansluit bij wat zij willen horen.

Hoe maak je een krachtige pitch waarmee je de aandacht trekt?

Regelmatig worden ondernemers via mijn netwerk naar mij doorgestuurd als hun pitch erg onduidelijk is. Ze willen vaak alles vertellen in 2 minuten, wat meestal resulteert in een opsomming van alle ervaring en producten en diensten. Zo’n pitch gaat natuurlijk niet landen. En als je wilt dat jouw netwerk voor je gaat werken, is dat wel de bedoeling. Daarmee creëer je ambassadeurs. Dus een krachtige pitch is belangrijk.

Communicatiegeheimen ontdekken

Omdat ik merk dat er bij ondernemers van vooral klein mkb veel behoefte is aan antwoorden op die lastige vragen en een stukje begeleiding bij die belangrijke communicatie voor hun bedrijf, geef ik regelmatig een introductieworkshop waarin ik een heleboel communicatiegeheimen met je deel. Ik vertel je onder andere hoe focus en structuur in je communicatie zorgen voor een duidelijk verhaal èn meer wensklanten. En ik leer je hoe jij communicatie in kunt zetten als belangrijkste succesfactor voor unieke zichtbaarheid, waardoor je je bedrijf onderscheidend en succesvol kunt profileren. Met als resultaat: meer leuke klanten (en dus meer omzet)!

“Succes is geen toeval, maar het gevolg van gemaakte keuzes!”

Wil jij ook weten welke valkuilen jij hebt als ondernemer en hoe je die kunt voorkomen of oplossen? Wil jij concreet stappen zetten om je bedrijf succesvol in die etalage te kunnen zetten? De eerstvolgende introductieworkshop is op donderdag 20 augustus in de avond. Check gelijk je agenda of je erbij kunt zijn. Ik beloof je dat het je zeker iets op gaat leveren! (Mocht je op deze datum echt niet kunnen, dan staan er ook nog twee alternatieve data!)

Laat een reactie achter