Profileren vanuit karakter: durf jij te kiezen?

Durf te kiezen en je wordt gekozen. Een paar jaar geleden dacht ik daar nog heel anders over. Dacht ik dat ik vooral heel breed moest zijn in mijn aanbod, zodat klanten mij zouden kiezen. Maar het tegendeel bleek waar. Potentiële klanten weten dan namelijk niet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Je bent een van de velen en dus niet zichtbaar. Durf dus te kiezen!

Profileren vanuit karakter | blog Sonja Schaap

“Succes is geen toeval, maar het gevolg van gemaakte keuzes”

Sinds ik me focus op mijn specialisatie en daar mijn marketing ook op richt, komen er allemaal leuke klussen op mijn pad en weten klanten mij dus te vinden. Hoe leuk is dat! En ik schik me ook niet meer naar iedereen. Vroeger wilde ik nog weleens manoeuvreren tussen mijn gevoel en mijn verstand, maar uiteindelijk werkt dat niet. Als je je gevoel negeert, kom je jezelf later toch weer tegen. Je krijgt die signalen natuurlijk niet voor niets. Ik blijf dus dicht bij mezelf, wil authentiek zijn en dingen doen die bij mij passen. Daar krijg ik energie van, het levert geweldig leuke klanten op en daar word ik blij van!

Profileren vanuit karakter

Als ik met klanten bezig ben met het professioneel invullen van hun communicatiepuzzel, benadruk ik altijd hoe belangrijk het is om jezelf te profileren vanuit je unieke karakter. Als je doet wat bij je past en waar je gelukkig van wordt, straalt dat van je af en trek je automatisch de juiste klanten en relaties aan. Daar ben ik van overtuigd. Sterker nog, dat heb ik zelf ondervonden. Om je te kunnen profileren vanuit je karakter, is het belangrijk om die communicatiepuzzel professioneel in te vullen. Als al die parameters op elkaar afgestemd zijn en passen bij jouw karakter, kun jij je op een goede manier profileren!

Nog even de highlights uit die communicatiepuzzel op een rij:

Kies voor jouw unieke eigen karakter
Wees authentiek, kies jouw belangrijkste kernwaarden, bepaal je visie en missie en beschrijf jouw unieke identiteit (golden circle).

Kies voor een heldere focus
Bepaal je marktniche en je doelgroep(en), gebruik de juiste marketingtools om zichtbaar te worden bij je potentiële klanten en zorg voor een goede marketingstrategie.

Kies voor een herkenbaar eigen gezicht
Zorg voor een goede en duidelijke bedrijfsnaam, een onderscheidende pay-off, een professionele huisstijl met goede vertaalslag naar je huisstijldragers en een passende locatie.

Kies voor een duidelijk verhaal
Luister goed naar medewerkers en klanten, spreek op een begrijpelijke manier jouw doelgroepen aan, kies de juiste communicatiekanalen en wees onderscheidend in je communicatiemiddelen.

Kies voor de juiste kwaliteiten
Betrek medewerkers bij je visie en creëer commitment, kies voor mensen met de juiste competenties, benoem verantwoordelijkheden en zorg voor een passende beloning.

Kies voor profileren vanuit je unieke karakter. Dan klopt je imago altijd met je gewenste identiteit! Wil je weten of jij dit voor jouw bedrijf voldoende helder hebt? Meld je dan aan voor mijn introductieworkshop. Ik beloof je dat er kwartjes gaan vallen!

Geplaatst in

Laat een reactie achter