Omdenken tijdens crisistijden: DIMMEN in plaats van DIPPEN

Met gemengde gevoelens volg ik de berichtgeving rondom het Coronavirus. Ik heb geen last van paniek, maar zie wel dat het hard gaat en dat het goed is dat er ingegrepen wordt. Ook ik moest schakelen. Dat geldt privè, waar ik van drie keer in de week salsa en bachata dansen met een fijne groep dansvrienden, nu naar video’s kijk online en thuis alleen moet oefenen. Maar ook zakelijk, waar ik geplande workshops en klantafspraken omgezet heb naar online of uitgesteld heb en ook netwerkbijeenkomsten online bijwoon de komende periode. Omdenken is nog nooit zo actueel geweest als nu. We kunnen er niks aan veranderen, dus kun je maar beter creatief zijn en denken in oplossingen. Dus zeg het maar, is jouw glas half leeg of half vol?

Denken in oplossingen

Gistermorgen werd ik verrast door een berichtje van teamkanjer Lorenza, die haar hulp aanbood aan ondernemers die bezig zijn met duurzame activiteiten. Ze reikt haar helpende hand, zodat deze ondernemers zichtbaar blijven in deze lastige tijd. Een mooi gebaar! En ik zie meer mooie initiatieven online. Kinderopvang voor de mensen in de zorg, oppas voor mensen die in de problemen komen met hun werk, helpende handen voor de ouderen die de deur niet uit kunnen, restaurants die hun voorraad naar de voedselbank brengen of maaltijden gaan bezorgen… Geweldig om te zien wat zo’n crisissituatie ook met mensen doet. En ondanks de nare situatie, word ik daar dan toch best weer blij van. Want ik hou van creatieve ondernemers die denken in oplossingen (DIMMEN) in plaats van denken in problemen (DIPPEN).

Werken AAN je bedrijf en tijd voor reflectie

Misschien moet je nu wat dingen stil leggen, op een laag pitje zetten of verplaatsen. Dat biedt wel ruimte om wat meer AAN je bedrijf te werken. Ik merk in de praktijk dat dat er toch te vaak bij inschiet. En eigenlijk is het daar veel te belangrijk voor. Dus neem je bedrijf eens onder de loep en pak die ideeën weer eens uit de kast.

Wat loopt er niet goed en moet je vooral niet meer doen?
Wat loopt er niet helemaal lekker en moet je bijsturen?
En wat loopt er juist heel goed en moet je vooral meer gaan doen?

Welke acties kun je alleen doen? En waar heb je hulp bij nodig van een specialist? Of van jouw team? Voor de uitvoering, of misschien wel gewoon om eens te spiegelen over jouw communicatie- of ondernemersuitdagingen of over die toekomstideeën voor jouw bedrijf?

Online Communicatiepartner

Ik werk veel via Zoom, een online communicatietool waarmee ik vragensessies doe met mijn workshopgroepen en afstem met klanten en teamleden die wat verder weg zitten. Ook de netwerkontbijten van Business Open waar ik wekelijks bij aanschuif, worden de komende weken online via Zoom gedaan. En hoewel ik echt iemand ben die houd van live contact, ben ik blij dat ik nu ook via Zoom online kan afspreken met klanten, teamleden en netwerkrelaties. Denken in mogelijkheden, niet in problemen 😊.

Dus heb je behoefte aan iemand die luistert naar jouw communicatie-uitdagingen? Wil je een frisse, maar wel respectvol duidelijke blik op die toekomstplannen voor je bedrijf? Of heb je gewoon een klankbord nodig om even je hart te luchten over de ondernemersuitdagingen waar jij tegenaan loopt? Laten we samen een online koffiedate plannen. Want ook online wil ik graag jouw Communicatiepartner zijn!

Geplaatst in

Laat een reactie achter